- Sociālais projekts #Neklusē
- Jauniešu līdzdalību veicinošs projekts ”KONTAKTS”
- Erasmus+ stratēģisko skolu sadarbību projekts "Vienoti kultūru dažādībā"
- Erasmus+ stratēģisko skolu sadarbību projekts “We are living together and we need eachother. Social Emotional Learning” (SEL)
- Latvijas, Krievijas, Igaunijas pārrobežu sadarbības projekts “Heritage Business”
- NORDPLUS projekts "Aktīvs tīnis"
- Projekts "Esi līderis"
- "Mammasdabas Meistarklase"
- ERAF projekts „Ojāra Vācieša Gaujienas vidusskolas dabaszinātņu kabinetu materiālās bāzes atjaunošana”
- ESF projekts „Pedagogu konkurētspējas veicināšana izglītības sistēmas optimizācijas apstākļos”
- Kustība "Draudzīga skola"
Erasmus+ projekta “Vienoti kultūru dažādībā” komandas noslēdzošā vizīte Spānijā
No 30.maija līdz 3.jūnijam Ojāra Vācieša Gaujienas pamatskolas komanda - skolotājas Dagnija Pakalne un Aija Palmbaha, skolnieces Marta Kalniņa, Katrīna Zariņa, Katrīna Ozoliņa, Nora Mūrniece - devās uz Spāniju, lai tiktos ar partneriem no Horvātijas, Itālijas, Kipras un Portugāles Erasmus+ projekta DACMU (Vienoti kultūru dažādībā) noslēdzošajā sanāksmē. 3 dienu laikā ieguvām jaunus draugus, iepazinām spāņu kultūru, vēsturi, tradīcijas, mācījāmies dejot spāņu dejas un dziedājām dziesmas, ļoti apbrīnojam spāņu unikālo un smalko arhitektūru.
Lūk, projekta dalībnieču atmiņas un spilgtākie iespaidi no vizītes.
Katrīna Zariņa: “Otrdiena bija diena, kad sākās mūsu mobilitāte Spānijā. Godīgi sakot, es biju nedaudz satraukusies. Iepriekšējā vakarā ieradāmies viesnīcā pavēlu, tāpēc arī biju nedaudz miegaina. Kad ieradāmies skolā, mūs sagaidīja mazi bērni, kuri bija ģērbušies spāņu nacionālajos tērpos. Tas bija ļoti burvīgi. Ierašanās gājiena beigās viņi mums dāvināja ziedus, tas bija patiešām mīļi. Mūs veda uz skolas jumta skatu vietu, kur varēja redzēt pagalmu no augšas. Spāņu skolēni bija sapulcējušies sirds formas figūrā, kur viņi dejoja mazu horeogrāfisku deju. Tas bija ļoti īpaši. Vēlāk pulcējāmies, lai iepazītu spāņu tradicionālās dejas stilu - flamenko. Dejoja arī bērni, un jaunākajam no viņiem bija tikai četri gadi! Tad viņu skolotāja mums parādīja, kā jādejo flamenko profesionāli. Man patika skatīties flamenko, jo dejai ir ātrs ritms, tas nav līdzīgs lēnajam valsim. Man ļoti patika flamenko dejotāju krāsainie un iespaidīgie tērpi. Mums arī tika dota iespēja pašiem dejot flamenko, bija nedaudz dīvaini, jo nezinājām, ko darām, bet mums tāpat bija jautri. Pēc tam mēs devāmies uz radošajām darbnīcām, kur, skanot mūzikai, veidojām mazu vēdekli un sportojām. Vēlāk devāmies vakara pastaigā pa pilsētu Los Palacios y Villafranca.
Nākamajā dienā mums bija jāmostas agri, lai dotos 3 stundu garā autobusa braucienā uz seno pilsētu Granadu. Gids mums izrādīja šo monumentālo seno pilsētu, kas bija elpu aizraujoša gan ar tās bagātajiem vēsturiskajiem, gan arhitektūras aspektiem.
Mani ieguvumi no šī projekta ir dažādu kultūru iepazīšana, paplašināts redzesloks uz pasauli, kā arī iespēja uzlabot manas angļu valodas sarunu prasmes.”
Marta Kalniņa: “Vizītes pirmo dienu pavadījām CEIP Andrés Bernáldez skolā. Ieejot skolā, mūs sagaidīja spāņu bērni tradicionālajos tērpos. Vēlāk vērojām sirsnīgus priekšnesumus - gan tradicionālās dejas, gan vienkāršus apsveikumus no visas sirds, kā arī saņēmām pa ziedam. Jau pirmajā dienā arī pašas izmēģinājām dejot flamenko. Atklāšanas pasākumā pilsētas mērs teica uzrunu un bērni dziedāja pilsētas himnu. Vēlāk tikām sadalīti vairākās jauktās grupās un devāmies pa klasēm mācīties valodu, dziesmas, sportojām un vienkārši viens otru iepazinām. Pusdienās ēdām tradicionālo ēdienu ‘paelju’, kurš telpā tika ienests milzīgā pannā. Vēlāk pavadījām laiku kopā ar citu valsti bērniem, spēlējot bumbu. Vakarā kopīgi devāmies pilsētas apskatē.
Otro dienu mēs pavadījām Spānijas pilsētā Granadā, kur apmeklējām parku un apskates objektus, uzzinājām pilsētas vēsturi. Šajā dienā redzētās ēkas visvairāk pārsteidza ar savu arhitektūru un smalkajām detaļām. Devāmies arī augstā kalnā pa pilsētas šaurajām ieliņām, lielajā karstumā tas bija ļoti nogurdinoši, bet bija tā vērts, jo skats, kurš pavērās no augšas, bija apbrīnojams.
Trešo dienu mēs pavadījām Spānijas pilsētā Seviljā. Arī šeit apskatījām pilsētu un dažādus apskates objektus, greznās ēkas un pilis. Bija iespēja uzkāpt tornī. Šajā pilsētā redzējām ļoti daudz zirgu pajūgu. Pēdējās dienas vakarā bija satriecoša atvadu ballīte, kad nogaršojām jaunus vietējos ēdienus, kopā dejojām pie tradicionālās mūzikas, kuru spēlēja vietējie mūziķi, tad saņēmām sertifikātus un dāvaniņas.
Šīs trīs dienas bija apbrīnojama iespēja iepazīt spāņu kultūru, vēsturi un citu valstu bērnus, kā arī lietot un uzlabot savas angļu valodas zināšanas.”
Nora Mūrniece: “Šī bija pirmā reize, kad piedalījos Erasmus+ projekta braucienā. Man ļoti patika iepazīt Spāniju un tās daudzveidīgo kultūru.
Pirmajā dienā mēs devāmies uz CEIP Andrés Bernáldez skolu, kur mūs ļoti jauki sagaidīja bērni. Pēc mūsu ierašanās bija brīvais laiks, lai iepazītu projekta dalībniekus no citām valstīm. Vēlāk mums bija darbnīcas grupās. Es devos uz 6.b klasi. Skolēni tur bija ļoti jauki pret mani, un viņi palīdzēja man visu saprast. No sākuma mēs gājām uz sporta zāli, kur kopā spēlējām spēles. Pēc tam mums bija spāņu valodas stunda, kur mācījāmies izrunāt teikumus spāņu valodā. Pēdējā stunda bija mana mīļākā – mūzikas stunda. Mēs spēlējām ar kociņiem un kopā dziedājām dziesmas. Mūzikas skolotāja arī bija jauka pret mani un palīdzēja izprast visu. Vēlāk mēs paēdām gardas pusdienas un gājām ārā izbaudīt silto laiku. Man ļoti patika šī diena, un es to ļoti izbaudīju. Ļoti ceru, ka varēsim kādu reizi atkal viesoties šajā valstī! Paldies visiem, kuri man palīdzēja justies labi šajā skolā!Es no šī jaukā projekta Spānijā ieguvu jaunas zināšanas par Spāniju un tās kultūru. Es arī ieguvu daudz jauku draugu. Un vēl no šī projekta guvu sev prieku.”
Katrīna Ozoliņa: “Pirmajā dienā Spānijas koordinatore Sonia mūs aizveda uz skolu. Kad bijām pie skolas vārtiem, dzirdējām mūziku. Ieejot skolā, ieraudzījām skolēnus, kas bija ģērbušies tradicionālajos kostīmos un plivināja projekta valstu karogus. Mums katram tika uzdāvināta skaista sarkana neļķe. Mūs aizveda uz skolas balkonu, kur vērojām, kā skolēni bija izvietojušies milzīgā sirds formā, un tad viņi dejoja. Atgriežoties lejā, Sonia mūs aizveda uz istabu, kur cienāja ar smalkmaizītēm un sulu. Pēc tam Sonia mūs sadalīja 4 grupās, un mēs devāmies uz 4 aktivitātēm: sportu, mūziku, rokdarbiem un spāņu valodas apguvi. Aktivitāšu laikā es ieguvu jaunus draugus. Pēc pusdienām tikāmies ar pilsētas mēru, un skolēni dziedāja himnu. Katrai valstij tika uzdāvināta Erasmus+ projekta plāksne.
Es ieguvu jaunus draugus, iemācījos sasveicināties spāņu valodā, iepazinu Granādu un Seviļu, iemācījos spāņu spēles un dejas.”
Ir bēdīgi, ka projekts ir beidzies, bet ir prieks par mūsu ieguvumiem. Ir iepazīts piecu Eiropas valstu kultūras mantojums, tradīcijas, vēsture, ēdiens, esam mācījušies projekta partneru valodas, dejojuši, dziedājuši un spēlējuši spēles, ir paplašināts redzesloks, ir iegūti jauni draugi, ir idejas un plāni jauniem Eiropas projektiem. Lai mums izdodas!
Paldies skolas Erasmus+ komandai, skolēniem, viņu vecākiem, bijušajai Apes novada domei un Smiltenes novada domei par sadarbību projekta realizācijā!
Informāciju apkopoja projekta koordinatore Gunita Ķelpa
Erasmus+ projekta “Vienoti kultūru dažādībā” apmācību vizīte Kiprā
Maija otro nedēļu Ojāra Vācieša Gaujienas pamatskolas skolotājas Ieva Zariņa un Gunita Ķelpa, skolnieces Samanta Skuja, Karīna Homenko, Terēzija Upeniece un Gabriela Annija Paiķena pavadīja saulainajā un viesmīlīgajā Kipras salā, lai piedalītos Erasmus+ programmas 2.pamatdarbības starpskolu stratēģiskās partnerības projekta DACMU (“Vienoti kultūru dažādībā”) pirmspēdējā mobilitātē kopā ar projekta partneriem no Horvātijas, Itālijas, Portugāles un Spānijas. Tikšanās mērķi bija:
- Paplašināt skolēnu zināšanas par Kipras valsti un par kultūras mantojumu: mūziku, dejām, rotaļām, spēlēm, dabu, pārtiku un kultūrvēsturiskajām vietām.
- Padziļināt projektā iesaistīto skolēnu izpratni par kultūru dažādību.
- Uzlabot sadarbību ar starptautiskajiem partneriem.
- Iepazīt Kipras izglītības sistēmu.
- Iedrošināt skolēnus runāt svešvalodās un sazināties ar cilvēkiem no citām valstīm.
Projekta dienas bija ļoti piepildītas ar dažādām aktivitātēm, lai mēs visi kopā realizētu ieplānoto. Lūk, Samantas iespaidi: “Esmu priecīga, ka esmu šajā Erasmus+ projektā, jo varēju iepazīt citas valstis, to kultūru un tradīcijas. Ceļojums uz Kipru bija pārsteidzošs, man ļoti patika iespēja doties uz Kipru kopā ar skolas projekta komandu. Es ieguvu daudz draugu, un es vēlētos ar viņiem kādu dienu atkal satikties. Kiprā laikapstākļi bija brīnišķīgi un viss bija izplānots ļoti labi. Man ļoti patika debeszilā jūra un visi skaistie augi. Cilvēki Kiprā bija ļoti laipni un izpalīdzīgi. Skolēni man mācīja grieķu valodu, un tas bija patiešām jautri un interesanti. Man bija arī iespēja nogaršot tradicionālos Kipras ēdienus un saldumus. Mans mīļākais ēdiens bija Koupepi , tas man atgādināja suši - tikai ar gaļu iekšā.
Šī brauciena laikā es sapratu, ka ir jābūt jaukam un atvērtam, lai varētu iegūt jaunus draugus. Es domāju, ka ikvienam vajadzētu piedalīties kādā Erasmus+ projektā, jo tā ir lieliska pieredze.”
Terēzijai atmiņā paliks Kipras skola, tās interesanti izdekorētās klases, tradicionālo ēdienu gatavošana, deju nodarbības, jaunu draugu iegūšana, ekskursijas uz vēsturiskajām vietām, tikšanās ar Limasolas pilsētas mēru.
Arī Karīna un Gabriela Annija novērtē savus ieguvumus: jauni draugi, jaunas zināšanas un pieredze, iespēja runāt angliski, ceļošanas prasmes.
Šis brauciens noteikti bija ļoti vērtīgs ikvienai no mums. Iegūta jauna pieredze, izbaudīta kipriešu viesmīlība un iepazīts Kipras bagātais kultūras mantojums, izmantotas un uzlabotas svešvalodu zināšanas, iegūti jauni draugi.
Vēl jāturpina realizēt nākamie projekta uzdevumi un jāgatavojas noslēdzošajai mobilitātei Spānijā.
Projekta koordinatore Gunita Ķelpa
O.Vācieša Gaujienas pamatskolas komandas vizīte Itālijā Erasmus+ projekta DACMU ietvaros
6 valstu komandas, 3 piepildītas dienas, neskaitāmas aktivitātes, starptautiska sadarbība, Itālijas vēsture, kultūra un tradīcijas, draugi un prieks - tas viss raksturo Erasmus+ projekta DACMU partnervalstu tikšanos Sicīlijas salā Don Bosco skolā.
No Ojāra Vācieša Gaujienas pamatskolas uz Sicīliju devās skolotājas Gunita Ķelpa un Līga Bukovska, skolnieces Marta Kalniņa, Katrīna Zariņa, Arta Korobova un Karīna Zirdziņa.
Par to, kā mums tur gāja – iespaidos dalās mūsu meitenes.
Marta: “Laikā no 04.04-08.04 viesojāmies Sicīlijas pilsētiņas Kanicati Don Bosco skolā Erasmus+ projekta DACMU ietvaros. Šo dienu laikā pabijām piecās pilsētās un iepazinām šo vietu vēsturi un kultūru.
Pirmajā dienā iepazināmies ar projekta draugiem un devāmies ekskursijā uz Sirakūzām, kur daudz uzzinājām par romiešu un grieķu amfiteātriem, ēdām īstu itāļu picu un baudījām skaisto jūras krastu Ortidžio salā.
Otrajā dienā devāmies uz Agridžento Tempļu ieleju, kura atradās pilsētiņas augstākajā kalnā, un no tās pavērās apbrīnojams skats. Vēlāk piestājām pie Turku terasēm Jonijas jūras krastā un turpinājām iepazīt neparasto Sicīlijas dabu un tradicionālos ēdienus San Leonē.
Trešo dienu pavadījām skolā, iepazīstot skolu un skolēnus, mācoties itāļu valodu, dziesmas un dažādas dejas, sportojot un pagatavojot Lieldienu cālīti. Mēs iepazīstinājām itāļus ar mūsu - latviešu dziesmām. Vēl mēs apciemojām pilsētas mēru, bibliotēku un teātri. Vakarā devāmies uz restorānu, lai baudītu tradicionālos sicīliešu ēdienus, saņemtu sertifikātus un atvadītos no jauniegūtajiem draugiem.
Man šīs dienas ļoti patika un ļoti gribētos ilgāku laiku pavadīt tur. Visvairāk man patika pabūt viņu skolās un apciemot dažas klases, jo visi bērni - pat mazākie, mūs ļoti laipni sagaidīja. Iznākot no visām klasēm, vienmēr sejā bija liels smaids. Es no šī brauciena ieguvu pieredzi, es izbaudīju Itālijas kultūru, kas tiešām ir atšķirīga no mūsu kultūras, es ieraudzīju pasauli ar citām acīm. Vienu lietu es droši varu teikt - itāļi ir skaļi, bet ļoti laipni cilvēki. Šī, manuprāt, bija satriecoša iespēja iepazīt citas valsts kultūru un cilvēkus, kā arī, šī bija iespēja pielietot savas angļu valodas zināšanas un iespēja saprast, cik ļoti spējīgs tu esi komunicēt ar citu valstu pārstāvjiem.”
Katrīna: “Projekta dienas tika pavadītas aizraujoši. Iepazinām dažādas kultūras un to ‘knifiņus’ un īpatnības. Bija interesanti redzēt, kā dienvidu cilvēki dzīvoja pagātnē un kā dzīvo tagad.. Man ļoti garšoja itāļu virtuve ar tās īpatnējo garšu daudzveidību. Mēs sadraudzējāmies ar citiem projekta dalībniekiem un organizatoriem, ar kuriem kopā bija jautri - mēs stāstījām viens otram par savām valstīm. Izbrīnu manī izraisīja tas, ka Sicīlijā ir ļoti krāšņa augu valsts. Manuprāt, katram jaunietim būtu jāpiedalās šādos projektos, jo tas dod iespēju ne tikai uzzināt citu valstu vēsturi, kultūru un tradīcijas, bet arī iegūt jaunus draugus, pilnveidot tādas īpašības kā uzticību, atbildību un uzdrošināšanos doties pretim mērķim.”
Arta: “Laikā no 04.04 līdz 08.08 viesojāmies Itālijas salā Sicīlijā. Mēs apmeklējām 5 pilsētas - Katāniju, Kanikati, Sirakūzas, Agridžento un San Leone. Man atmiņā visvairāk noteikti paliks projekta skola Kanikatī un San Leone. Kanikatī, jo radās “māju sajūta”, apmeklējot projekta skolu un darbojoties kopā ar itāļu, portugāļu, horvātu un spāņu skolēniem, un San Leone, jo varējām pabūt pie Jonijas jūras. Atmiņā visvairāk paliks itāļu siltā uzņemšana un ģimeniskums. No šī projekta guvu jaunus draugus un pieredzi.”
Karīna: “Projekta brauciena laikā man patika interesantā itāļu kultūra un ēšanas paradumi! Priecājos iepazīt Don Bosco skolu un redzēt, kā itāļu skolēni apgūst zināšanas.
Saviļņojošs mirklis bija, kad Don Bosco skolas pasākuma atklāšanas laikā skanēja visu valstu himnas. Sirds ietrīsējās, kad atskaņoja, un mēs dziedājām līdzi Latvijas himnu “Dievs, svētī Latviju!” Ļoti patika kopīgās dejas ar ārzemniekiem.
Mani pārsteidza itāļu nepārtrauktā runāšana un viņu laika izjūta. Pārsteidza, ka projekta biedri bija ļoti atvērti un draudzīgi.
Es ieguvu jaunu pieredzi un iespēju izmantot un uzlabot savas angļu valodas prasmes.”
Informāciju apkopoja projekta koordinatore Gunita Ķelpa
Erasmus+ projekta “Vienoti kultūru dažādībā” virtuālā mobilitāte Portugālē
Erasmus+ projekta “Vienoti kultūru dažādībā” ietvaros laikā no 8. – 11.februārim Ojāra Vācieša Gaujienas pamatskolas projekta komanda kopā ar partneriem no Horvātijas, Sicīlijas, Kipras un Spānijas virtuāli viesojās Portugālē, Abel Salazar pamatskolā.
Projekta atklāšanas dienā klausījāmies skolas direktores uzrunu, ar video palīdzību iepazinām Guimarães reģionu un partnerskolu, kas mūs īpaši pārsteidza ar plašo sporta zāli. Tālāk sekoja nodarbība, kuras laikā mēs uzzinājām Portugāles karoga veidošanās stāstu, krāsu un simbolu nozīmi. Pēc tam katrs dalībnieks gatavoja savu karogu. Vēl mums tika dots uzdevums ar norādēm, kas lika mums noskaidrot dažādus jautājumus par Portugāli un partnerskolu. Turpmākajās dienās mēs kopā mācījāmies portugāļu valodu, kas izrādījās kārtīgs izaicinājums. Mēs apguvām tradicionālo portugāļu bērnu dziesmu par kaķi un spēlējām spēli “Kaķis un pele”. Vēl vietnē Edpuzzle.com skatījāmies video ar uzdevumiem par Portugāles vēsturi un sacentāmies ar citu valstu skolēniem, spēlējot Kahoot! viktorīnu par Portugāli. Prieks par mūsu Katrīnu Zariņu, kura ierindojās 1.vietā. Neizpalika arī Portugāles tradicionālo simbolu – gaiļa, sardīnes, kaijas un Vianas sirds - iepazīšana un krāsošana, un tipiska saldā ēdiena – Brulē krēma – gatavošana. Skolotāji iepazinās arī ar Portugāles izglītības sistēmu.
Visas dienas mēs tikāmies Zoom platformā, lai pārrunātu un prezentētu paveikto. Es, kā projekta koordinatore, esmu gandarīta par savu komandu – Artu, Karīnu Z., Martu, Katrīnu Z., Noru, Katrīnu O., Samantu, Terēziju, Gabrielu, kas lieliski darbojās gan klātienē, gan mājās un, lasot nedēļas izvērtējumus, varu droši apgalvot, ka ir iegūtas jaunas zināšanas, paplašināts redzesloks, uzlabotas svešvalodu un IT prasmes.
Projekta koordinatore Gunita Ķelpa
Erasmus+ projekta “Vienoti kultūru dažādībā” virtuālā mobilitāte Latvijā, Gaujienā
Laikā no 9.-12.novembrim Ojāra Vācieša Gaujienas pamatskolā virtuāli viesojās Erasmus+ projekta “Vienoti kultūru dažādībā” dalībnieki no Horvātijas, Spānijas, Portugāles, Kipras un Sicīlijas. Šoreiz dalībnieku bija krietni vairāk, jo tikšanās noritēja attālināti un tā bija iespēja projekta aktivitātēs iesaistīties vairāk skolēniem.
Katra diena sākās ar tikšanos Zoom platformā, ar kādu interaktīvu aktivitāti par Latviju. Sekoja mūsu prezentācijas par attiecīgo dienas tēmu. Pēc tam dalībnieki strādāja ar dažādiem mūsu nosūtītajiem materiāliem un uzdevumiem, un dienas beigās atkal tikāmies, lai viens otram prezentētu paveikto.
Dienas bija piepildītas ar aktivitātēm, kuru laikā mēs iepazīstinājām savus draugus ar Latviju, Gaujienu, mūsu skolu, kopā mācījāmies latviešu valodu, dziedājām un dejojām rotaļu deju “Kas dārzā”. 11.novembrī stāstījām par mūsu tautas vēsturi un kopā izspēlējām Kahoot! viktorīnu. Partneri gatavoja latvisku suvenīru. Mēs iepazīstinājām arī ar mūsu tradicionālajiem ēdieniem un iesaistījām viņus šprotu maizīšu pagatavošanā, kas viņiem ļāva izbaudīt latviskā ēdiena garšu, jo tas ceļoja tieši no Latvijas.
Projekta nedēļa paskrēja nemanot. Paveiktie darbi ir ievietoti vietnē Padlet. Esam lepni, ka mums izdevās iepazīstināt partnerus ar savu kultūru, valodu, tradīcijām. Atsauksmēs pēc projekta aktivitātēm izskanēja atzinīgi vārdi par mūsu skolas ieguldīto darbu. Lai arī dažādi, mēs jutāmies vienoti.
Paldies manai superīgajai atbalsta komandai: skolniecēm Samantai, Karīnai H., Terēzijai, Gabrielai, Katrīnai O., Norai, Katrīnai Z., Martai, Karīnai Z., Artai un 3.klasei kopā ar audzinātāju Aiju, skolas direktorei un kolēģiem.
Projekta aktivitātes turpināsies 2.semestrī ar ciemošanos 4 valstīs – virtuāli vai klātienē – to noteiks Covid-19 situācija.
Projekta koordinatore Gunita Ķelpa
Brauciens uz Horvātiju Erasmus+ projekta “Diversity and culture make the UNION” (DACMU) ietvaros
No 10.-16.novembrim mūsu skolas 4 skolnieces un skolotājas Vizbulīte Jaukule un Gunita Ķelpa devās uz Dardas pamatskolu Horvātijā, lai pārstāvētu skolu un Latviju Erasmus+ projekta “DACMU” daudzveidīgajās aktivitātēs.
Vizītes galvenie mērķi bija paaugstināt projektā iesaistīto skolēnu zināšanas par horvātu zemi un kultūru, iepazīt horvātu kultūras mantojumu – mūziku, dejas, dabu un ēdienu, veicināt sadarbību starp projekta dalībvalstīm – Horvātiju, Latviju, Portugāli, Spāniju, Itāliju un Kipru, veicināt nelabvēlīgās situācijās esošu bērnu iekļaušanu sabiedrībā, iedrošināt skolēnus mācīties un lietot svešvalodas.
Visu nedēļu meitenes – Jūlija Katrīna Celenberga, Zanda Allika, Megija Lukjanoviča un Žanete Jāņkalne - dzīvoja horvātu ģimenēs. Tas nozīmē, ka viņām izdevās iepazīt horvātu dzīvesveidu, vērtības, kultūru, valodu, kā arī sniegt informāciju par mūsu Latviju.
Mobilitātes galvenā tēma “Horvātijas kultūras mantojums” vijās cauri visām aktivitātēm.
Pirmdien no galvaspilsētas Zagrebas devāmies uz skaisto Plitvices ezeru nacionālo parku. Lai arī laikapstākļi mūs nelutināja, mums izdevās izbaudīt šo unikālo dabas parku ar neskaitāmiem ezeriem un ūdenskritumiem. Vēlā vakarā ieradāmies Dardā.
Otrdien visi projekta dalībnieki iepazinās ar skolu, vēroja Dardas skolēnu sagatavotās prezentācijas par Horvātiju, tās ievērojamākajiem cilvēkiem, izgudrojumiem. Mūs priecēja arī neliels muzikāls koncerts. Tālāk sekoja ‘ledus laušanas’ jeb iepazīšanās aktivitātes un horvātu deju mācīšanās, kas nemaz nebija viegli. Savukārt horvātu valodas stunda nemaz nešķita tik grūta, jo tajā varēja rast nelielu līdzību ar krievu valodu. Klausījāmies arī portugāļu partneru prezentāciju par viņu valsti un skolu. Skolotājas tika iepazīstinātas ar Horvātijas izglītības sistēmu un mācību procesa organizēšanu skolā, kas mazliet atšķiras no Latvijas. Pamatskolu horvātu skolēni beidz 8.klasē, stundas ir 45 minūtes garas un vērtēšanas sistēma ir 5 ballu sistēmā. Vēl tikām informēti par bērnu ar īpašām vajadzībām apmācību šajā skolā.
Nākošajā dienā devāmies uz Baranjas etnogrāfisko muzeju iepazīt horvātu vēsturi, darba tikumu, senos amatus un piedalījāmies 2 praktiskās nodarbībās. Vēl apmeklējām “Kopački Rit” dabas parku. Pēcpusdienā skolēni apmeklēja sporta centru, savukārt skolotājas devās iepazīt Vučedolu kultūru interaktīvā muzejā. Ļoti emocionāls bija pilsētas Vukovaras apmeklējums, kas nesenajā Horvātijas karā 1991.gadā tika iznīcināta. Klausījāmies horvātu skolotāju atmiņu stāstus par šo laiku un tas tiešām bija aizkustinoši.
Ceturtdien skolēni aktīvi un radoši darbojās darbnīcās - taisot kaklarotas un grāmatzīmes izmantojot horvātu vecos burtus, un dizainējot savus tautu tērpus no papīra. Un tad jau laiks iepazīt Itāliju un Latviju. Ar filmiņu un prezentāciju palīdzību mēs stāstījām par Latviju, savu novadu un skolu, mācījām dziesmu “Seši mazi bundzinieki”, kopā gatavojām latviskās piespraudes un stāstījām, kāpēc mēs tās nēsājam visu novembra mēnesi un uzstāšanās beigās visus cienājām ar Laimas konfektēm. Bijām priecīgas saņemt labas atsauksmes par paveikto. Pēcpusdienā devāmies iepazīt šī reģiona centru – Osijeku.
Vizītes pēdējā diena sportiska – izmēģinājām senos sporta veidus. Meitenes ar savām komandām ieguva labus rezultātus. Jauki bija tas, ka komandās tika iekļauti šīs skolas bērni ar īpašām vajadzībām. Diena turpinājās ar iepirkumu maisiņu apgleznošanu, ko meitenes uzdāvināja skolotājām un virtuālu Spānijas un Kipras iepazīšanu. Skolotājas vēl apmeklēja autisma un speciālās izglītības centrus Osijekā. Diena noslēdzās ar atvadu koncertu, vecāku gatavotiem tradicionāliem ēdieniem, dejām un dziesmām.
Šis brauciens noteikti bija ļoti vērtīgs ikvienai no mums. Iegūta jauna pieredze, izbaudīta horvātu viesmīlība un iepazīts horvātu bagātais kultūras mantojums, izmantotas un uzlabotas svešvalodu zināšanas, iegūti jauni draugi.
Tagad rūpīgi jāpilda nākošie projekta uzdevumi un jāgatavojas nākošajai mobilitātei martā Portugālē, kā arī ārzemju viesu uzņemšanai pie mums Gaujienā jau maijā.
Projekta koordinatore Gunita Ķelpa
Erasmus+ stratēģisko skolu sadarbību projekts "Vienoti kultūru dažādībā"
Mūsu skola uzsākusi dalību Eiropas Savienības Erasmus+ programmas Pamatdarbības Nr.2 (KA 2) skolu apmaiņas partnerību projektā “Vienoti kultūru dažādībā”
Šīs daudzkultūru partnerības, kas sastāv no sešām Eiropas valstīm (Horvātija, Spānija, Portugāle, Kipra, Itālija, Latvija) ar dažādu un ļoti bagātu kultūru un vēsturi, galvenie mērķi ir:
- Novērtēt Eiropas kultūrvēsturisko bagātību un uzlabot mūsu skolēnu izpratni par kultūru un palielināt sadarbību starp dažādu dalībvalstu skolām.
- Palielināt skolēnu zināšanas par citām kultūrām, valstīm, attīstot skolēnu sociālās un starpkultūru kompetences, veicinot vienlīdzību un sociālo iekļaušanu, samazinot mācīšanās atšķirības.
- Paplašināt skolēnu redzesloku.
- Sadarboties ar starptautiskajiem partneriem un apmainīties ar labo praksi, lai atbalstītu viens otru pašreizējās izglītības sistēmās.
- Paaugstināt skolēnu svešvalodu prasmes, paaugstināt digitālo prasmju līmeni, izmantojot inovatīvu integrētu pieeju skolēniem.
- Motivēt skolēnus lietot svešvalodas, lai sazinātos ar cilvēkiem no citām valstīm. Citu valstu kultūru un skolēnu iepazīšana un dalīšanās pieredzē, liks viņiem novērtēt, cik svarīga ir valoda, lai sazinātos.
Iepazīstot savu kultūru, mums būs iespēja uzzināt līdzības un atšķirības starp dažādām Eiropas valstīm. Mēs vēlamies, lai visi projekta aktivitātēs iesaistītie cilvēki apzinātos šīs kultūras vērtības un palielinātu savu izpratni par kultūru.
Divu gadu sadarbības laikā šajā projektā visu partnerskolu skolotāji un skolēni strādās pie kopīgām projekta aktivitātēm; apmainīsies ar paveiktajiem darbiem un sazināsies viens ar otru, izmantojot saziņu e-pastā, Wapp un Facebook un sazinoties eTwinning videokonferencēs; tiksies ieplānotajās projekta sanāksmēs.
Kā gala rezultāti, kas tiks iegūti no attiecīgajām aktivitātēm, būs grāmatas par tradīcijām/svētkiem; grāmatas ar visu partnervalstu tradicionālo ēdienu receptēm un dzimtās valodas grāmatām. Mēs izveidosim projekta kalendāru, vietējo tradicionālo dziesmu un mūzikas CD, prezentācijas par mūsu skolām, dzimtajām vietām, DVD ar uzņemošo valstu kultūru prezentācijām sanāksmju laikā un DVD ar valodu nodarbībām un vietējām tradicionālajām dejām un ēdiena gatavošanas nodarbībām apmācību vizītes laikā. Katrā skolā mēs izveidosim arī ikgadējas izstādes ar aktivitāšu gala produktiem.
Galvenā paredzamā ietekme uz dalībniekiem būs kultūras apziņas un izpratnes veidošana. Mūsu skolēni kļūs atvērtāki, palielināsies viņu komunikācijas un valodas prasmes, un viņu redzesloks tiks paplašināts, dodot viņiem iespēju iepazīties ar dažādām kultūrām un kopienām. Skolotāji iegūs jaunas mācīšanas pieredzi, dalīsies pieredzē par savu izglītības sistēmu un iepazīs partnervalstu izglītības sistēmas, apgūs citas valodas, iegūs zināšanas par dažādām mācību metodēm dažādās skolās.
Strādājot šajā projektā, mūsu skolēni, skolotāji un izglītības iestādes uzzinās vairāk par Eiropu un novērtēs līdzīgo un atšķirīgo kultūrā un izglītībā, dalīsies pieredzē un pieņems kultūras un valodu atšķirības, paaugstinot pozitīvu attieksmi pret vienotu Eiropu.
Ieva Zariņa,
Ojāra Vācieša Gaujienas pamatskolas direktore